Inhoud: Het stripboek Aladdin volgt het verhaal uit Duizend-en-een-Nacht, maar zet het in de ‘moderne’ tijd. Aladdin dat zoiets als ‘Licht van het Geloof’ betekent, is geen jonge man, maar een Turks meisje. Haar Pappa is als gastarbeider naar een land als Nederland gekomen. In het kader van de ‘gezinshereniging’ zijn Mamma en Aladdin gevolgd. De boze tovenaar in dit verhaal is de verongelijkte geleerde Ali Darvish. Hij brengt Aladdin naar de ‘Lamp’ alleen om haar voor zijn karretje te spannen. De schone Prinses op wie Aladdin verliefd is ook naar het ‘heden’ getransponeerd.
Synopsis: Aladdin is a graphic novel that adapts the story from ‘A Thousand and One Night’ into the reality of Holland in the uneasy eighties. In this story Aladdin is a young Turkish girl brought to Holland with her mother as part of the ‘family reunion regulation’. The evil magician of old is Ali Dervish a wronged scientist who brings Aladdin to the ‘Lamp’ in the hope of using her. The pretty Princess with whom Aladdin falls in love is also transposed to modern times.
Het stripboek is in zwart-wit. In Aladdin gebruik ik plakrasters om grijstonen te creëren. Hiermee wilde ik het ‘industriële’ en ‘zakelijke’ aspect van de strip benadrukken.
The graphic novel is in Black and White. The use of grids of varying density I used to create gray tones. This way I tried to give the impression of ‘businesslike’ ‘industrialism’ that was ‘cool’ at the time.
Voor veel van het beeldmateriaal heb ik mij laten inspireren door fotomateriaal in eigentijdse boeken en tijdschriften en de ‘nieuwe’ mentaliteit van ‘beroemdheid’ en ‘snel geld’. Aladdin is daarom vooral een ‘sprookje’ over de Thatcher/ Reagan periode geworden.
Influences: I was inspired in my drawings by photographs from the magazines and books of the time and the ‘new’ mentality of ‘celebrity’ and ‘quick money’. Aladdin is a ‘fairy tale’ about the Reagan/Tatcher era.